آبیاری قطره‌ ای چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

تجهیزات گلخانه - آبیاری قطره ای- آندرسم البرز

 آبیاری قطره‌ای را می‌توان یکی از راهکارهای افزایش راندمان و جلوگیری از هدر رفت آب دانست. به دلیل عدم وجود آب کافی در کشور ما ایران، بهترین روش برای صرفه جویی در بخش کشاورزی، استفاده از سیستم آبرسانی قطره‌‌ ای خواهد بود. با ما در این مقاله همراه باشید تا اطلاعات جالبی در رابطه با آبرسانی قطره‌ ای کسب نمایید.

آبیاری قطره ای چیست

سیستم آبرسانی قطره ای را می‌توان یکی از کارآمدترین سیستم‌های آبرسانی برای تغذیه گیاه دانست. سیستم آبیاری قطره‎ای با استفاده از رساندن آب و مواد مغزی به محل رشد گیاه (ریشه) باعث افزایش عملکرد و همچنین جلوگیری از هدر رفت آب در طولانی مدت خواهد شد. شاید بتوان با استفاده از روش‌های سنتی به آبیاری باغچه و باغ خود بپردازید؛ اما در حال حاضر امکان آبیاری به شیوه سنتی برای مزارع بزرگ کاری عبث و بیهوده خواهد بود. مهم نیست که به فکر آبیاری باغچه یا مزرعه چندین هکتاری خود باشید؛ آبیاری قطره ای به شما کمک خواهد کرد در کنار صرفه جویی در آب به درستی بتوانید کودها و سم‌ها را کنترل نمایید.

تجهیزات گلخانه – آبیاری قطره ای
تجهیزات گلخانه – آبیاری قطره ای

کارکرد سیستم آبیاری قطره ای

از جمله مواردی که باید در هنگام نصب و راه‌ اندازی سیستم آبرسانی قطره ای به آن توجه کرد؛ نحوه کارکرد این سیستم خواهد بود. آگاهی کامل از این سیستم باعث خواهد شد در صورت مشاهده مشکل به آسانی بتوانید بدون نیاز به متخصص خود آن را رفع نمایید. در این سیستم به وسیله لوله‌های تحت فشار و محل‌های که به آن قطره چکان گفته می‌شود در محل مورد نظر (پای گیاه) آبرسانی را انجام دهید. با استفاده از این سیستم می‌توانید مزرعه و باغ خود را آبیاری نمایید و از شر دردسرهای آبیاری سنتی خلاص شوید. شما همچنین می‌توانید باز یا بسته کردن شیر آب را هم در این روش به صورت هوشمند کنترل نمایید؛ تا در ساعت مشخصی از هفته آبیاری شروع و در ساعت مشخصی به پایان برسد.

چرا باید از سیستم آبیاری قطره ای استفاده کنیم

سیستم آبرسانی قطره‌ای دارای مزایای بسیار زیادی است که در ادامه این مقاله به توضیح تک به تک این مزایا خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

کنترل دقیق بر روی آب خروجی

از جمله مزایای استفاده از سیستم قطره‌ای می‌توان به کنترل روی آب خروجی اشاره کرد. با این سیستم شما قادر خواهید بود با کم و زیاد کردن فشار آب میزان آب مورد نیاز گیاه را به خوبی کنترل نمایید. همچنین می‌توانید با استفاده از سیستم‌های هوشمند اقدام به هوشمند سازی کنترل آب خروجی نمایید و خیالتان از بابت هدر رفت آب راحت باشد.

مرطوب بودن ریشه گیاه

از دیگر مزایای این روش آبرسانی می‌توان به مرطوب نگه داشتن همیشگی ریشه گیاه اشاره کرددر این روش ریشه گیاه به دلیل وجود قطره چکان‌ها در اطرافش به صورت همیشگی مرطوب خواهد بود و ریشه گیاه به هیچ عنوان از آب عاری نخواهد شداین مرطوب بودن ریشه گیاه باعث خواهد شد که گیاه رشد بهتر و اصولی‌تری داشته باشد.

در شیوه آبرسانی سنتی پس از آبرسانی تمام مواد مغزی خاک به دلیل استفاده از حجم زیاد آب، به ریشه گیاه نمی‌رسد و گیاه بدون تغذیه از مواد موجود در خاک رشد نسبتا کمی خواهد داشتاما در سیستم آبرسانی قطره‌ای به دلیل حجم کم و مدام آب به هیچ عنوان خاک دچار فرسایش نخواهد شد.

تجهیزات گلخانه – آبیاری قطره ای

بازدهی بسیار بالا

از دیگر مزایای استفاده از سیستم آبرسانی قطره‌ای می‌توان به بازدهی بسیار بالا اشاره کرد. میزان بازدهی در سیستم‌های آبرسانی قطره‌ای حدود 85 درصد است؛ یعنی شما با استفاده از یک حجم آب مشخص می‌توانید با استفاده از این سیستم تا 85 درصد در مصرف آب صرفه جویی داشته باشید. نکته مهم و جالب در رابطه با استفاده از این سیستم آن که در کشورهای پیشرفته میزان بازدهی این روش تا حدود 95 درصد اندازه گیری شده است.

عدم نیاز به خاک مناسب

شما در این روش می‌توانید از زمین‌های صخره‌ای و … بدون فرسایش برای کاشت و پرورش گیاهان خود استفاده نمایید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از این روش زمین‌های کوچک را هم به راحتی آبیاری نمایید.

استفاده به عنوان سیستم ضد آفت

از دیگر مزایای این روش آبیاری می‌توان به استفاده از آن به عنوان سیستم ضد آفت اشاره کرد. شما در این روش قادر خواهید بود به راحتی مقدار مورد نیاز مواد ضد آفت را با آب مخلوط نمایید و بدون هیچگونه وسیله خاصی سیستم ضد آفت خود را در مزرعه کوچک یا بزرگ راه اندازی نمایید. لازم به توضیح است برای استفاده از این مورد نیاز است شما در مرحله اول باید میزان غلظت مورد نیاز خاک را به دست آورید و سپس اقدام به مخلوط کردن مواد با آب نمایید.

زراعت بسیار آسان

به دلیل عدم خیس شدن سطح خاک، رشد علف‌های هرز بسیار کاهش خواهد یافت و آب به درستی به ریشه گیاه خواهد رسید. نتیجه استفاده از این روش را می‌توان عدم نیاز به کارگر زیاد و همچنین عدم نیاز به مواد آفت کش به دلیل کاهش رشد علف‌های هرز دانست.

تجهیزات گلخانه – آبیاری قطره ای
تجهیزات گلخانه – آبیاری قطره ای

معایب آبرسانی قطره ای

هر سیستم و روشی در کنار مزایا دارای معایبی است. سیستم آبیاری قطره‌ای هم از این قاعده مستثی نیست. از جمله معایب این روش آبیاری می‌توان به عدم آبیاری متوازن و همچنین لکه لکه آبیاری شدن زمین دانست. در ادامه مقاله به معایب این روش آبیاری خواهیم پرداخت.

معایب آبرسانی قطره ای

هر سیستم و روشی در کنار مزایا دارای معایبی است. سیستم آبیاری قطره‌ای هم از این قاعده مستثی نیست. از جمله معایب این روش آبیاری می‌توان به عدم آبیاری متوازن و همچنین لکه لکه آبیاری شدن زمین دانست. در ادامه مقاله به معایب این روش آبیاری خواهیم پرداخت.

گرفتگی لوله‌های آب

از اولین و اصلی‌ترین معایبی که می‌توان به این روش آبیاری وارد دانست؛ گرفتگی لوله‌های آب است. اگر آب مورد استفاده از کیفیت پایینی برخوردار باشد؛ این امکان وجود دارد که سوراخ‌های قطره چکان دچار گرفتگی شود. پس برای جلوگیری از این اتفاق نیاز است از آب با کیفیت بالا استفاده شود یا میزان فشار آب ورودی به لوله‌ها افزایش پیدا کند. تصفیه کردن آب ورودی راهکار دیگری برای جلوگیری از این گرفتگی خواهد بود.

ضعیف شدن گیاه

به دلیل این که در این روش، آب تنها به پای ریشه گیاه می‌رسد و ریشه گیاه رشد کافی ندارد؛ گیاه می‌تواند آسیب پذیر شود؛ چرا که ریشه گیاه توانایی گرفتن مواد غذایی و آب از دیگر محل‌های خاک را ندارد. برای جلوگیری از این مشکل کافیست همواره از صحت کارکرد سیستم آبرسانی اطمینان حاصل نمایید.

فهرست مطالب