تجهیزات مرغداری و استانداردهای ضروری احداث آن

تجهیزات مرغداری

همانطور که می‌دانید پرورش دام، یکی از شغل‌های پردرآمد و سودآور است. چراکه همواره مطابق با نیازهای جامعه می‌باشد. اگر قصد دارید در حوزه مرغداری فعالیت کنید، خوب است که با فاکتورهای مورد نیاز این حوزه، از جمله تجهیزات مرغداری آشنا شوید.

از قبیل این فاکتورها می‌توانیم به هزینه احداث، نیروی کار و مهم‌تر از همه، تجهیزات لازم اشاره کنیم. در این مقاله از وبلاگ آندرسم البرز، قصد داریم به طور کامل وسایل مرغداری ضروری را معرفی کنیم و اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم.

تجهیزات مرغداری
وسایل مرغداری استاندارد

تجهیزات مورد نیاز برای مرغداری صنعتی:

  1. سیستم دانخوری و سیستم آبخوری:

    سیستم‌های اتوماتیک برای تغذیه مرغ‌ها، بهترین گزینه هستند. چراکه از هدر رفتن و ایجاد آلودگی جلوگیری می‌کنند. میزان مصرفی دانه را بررسی و مشخص کنید و برای ترکیب سایر مواد غذایی، از دستگاه‌های آسیاب ترکیب کننده بهره ببرید. برای قرار دادن سیستم دانخوری، از فاصله‌های استاندارد استفاده کنید.
    تعداد سیستم‌های آبخوری هم باید با توجه به تعداد جوجه‌ها نصب کنید. معمولا هر هزار قطعه جوجه، باید 8 الی 10 آبخوری داشته باشد. درضمن، با توجه به جثه جوجه‌ها، باید نوع مناسب آبخوری تهیه کنید. برای مثال، جوجه‌‌های بزرگ‌تر، نیاز به آبخوری‌های آویز دارند.

  2. سیستم تهویه برای مرغداری:

    استفاده‌ از سیستم تهویه و همچنین دماسنج در مرغداری‌ها ضروری است. چراکه از بیمار شدن جوجه‌های شما جلوگیری می‌کند. درضمن، مطبوع کردن محیط برای استشمام، برای سلامت کارکنان نیز بسیار ضروری است.
    شرکت آندرسم البرز، یکی از تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه و هواکش‌های مناسب و در کل تجهیزات مرغداری برای مرغداری‌ها، گلخانه‌ها و… است. از طریق این لینک‌ها، می‌توانید اطلاعات به روز راجب این محصولات و قیمت وسایل مرغداری را به دست آورید.

  3. سیستم گرمایشی برای مرغداری:

    برای جلوگیری از تلف شدن جوجه‌ها و مهیا کردن محیط مناسب برای آن‌ها، باید دمای محیط مرغداری را ثابت نگه داشت. در فصول سرد سال، هوا به شدت برای جوجه‌ها کشنده است.
    برای حل این مشکل، باید از سیستم‌های گرمایشی استفاده کرد. در این زمینه، هیتر مرغداری آندرسم البرز می‌تواند یکی از گزینه‌های ایده آل برای شما باشد. آندرسم البرز با تولید کردن تجهیزات مرغداری باکیفیت، می‌تواند یکی از بهترین موارد برای خرید شما باشد. فراموش نکنید که برای جلوگیری از پخش شدن گرد و غبار توسط باد این سیستم، آن را در سقف نصب کنید.

  4. سیستم سرمایشی برای مرغداری:

    همان قدر که هوای سرد برای جوجه‌ها کشنده است، هوای گرم نیز جان آن‌ها را در خطر می‌اندازد. هوای گرم باعث گرمازدگی و تلف شدن جوجه‌ها می‌شود. کولرهای صنعتی جدید یکی از گزینه‌های مناسب برای برطرف کردن این مشکل هستند.

نکته بسیار مهم:

همانطور که گفتیم، استفاده از تمامی این تجهیزات مرغداری برای حفظ سلامت جوجه‌ها و کارکنان ضروری است. از این رو، برای اینکه بتوانید مجوزهای لازم را از سازمان استاندارد کشور کسب کنید، باید تمامی این تجهیزات را تهیه کنید.

درضمن، بسیار مهم است که لوازم مرغداری شما، با توجه به اصول خاص خود نصب شده باشند و کاملا استاندارد باشند.

تجهیزات مرغداری
تجهیزات مرغداری- لوازم مرغداری-شرکت آندرسم البرز

نکات کلیدی که برای مدیریت مرغداری باید بدانید:

  • مهیا کردن بستر مناسب:
    برای داشتن بستر مناسب باید چند نکته را اعمال کنید. مهم‌ترین نکته، حفظ نظافت است. حتما باید محیط نظافت شود و فضله‌ها جمع شوند تا از نوک زدن جوجه‌ها و بیمار شدن آن‌ها جلوگیری شود.
    برای رفت و آمد راحت جوجه‌ها باید بستر را با پوشال، ماسه، سبوس برنج و کاه پر کنید. ارتفاع بستر نیز باید حدود 5 الی 7 سانت باشد تا جوجه‌ها کاملا راحت باشند.
  • انتخاب نوع مرغداری:
    باید توجه کنید که چه نوع فروشی می‌خواهید از مرغداری کسب کنید. اگر بخواهید با فروختن گوشت مرغ، به درآمد برسید، باید برای سریع شدن رشد مرغ‌ها، از هورمون‌ها استفاده کنید.
    با این حال، برای فروش تخم مرغ، باید هورمون بسیار کمتری به مرغ‌ها بدهید. چراکه هورمون‌ها روی تخم گذاری مرغ‌ها تاثیر می‌گذارند. درضمن، شما می‌توانید با مدیریت درست، از هر دو شیوه، به کسب درآمد برسید.

دمای مناسب برای پرورش جوجه‌ها:

دمای مناسب برای پرورش جوجه‌های مرغ یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر رشد و سلامت آن‌ها است. در روزهای اولیه زندگی، جوجه‌ها به دمای بالاتری نیاز دارند و به تدریج با افزایش سن، دمای محیط باید کاهش یابد. به طور کلی، دمای مناسب برای جوجه‌های یک روزه حدود 32 تا 35 درجه سانتی‌گراد است و با گذشت هر هفته، حدود 2 درجه سانتی‌گراد از این دما کاسته می‌شود.

شرایط انتخاب مکان مناسب برای مرغداری:

اولین شرط لازم برای دریافت مجوز از سوی نهادهای ذیربط مساحت زمین است که نباید کمتر از 1 هکتار باشد. یکی دیگر از شروط لازم این است که سوله از فضای شهری فاصله داشته باشد تا باعث مزاحمت برای ساکنین نشود.
برای احداث فضای ساختمانی، باید دقت کنید که اصول لازم رعایت شوند تا فضای لازم برای نصب تهویه‌های بزرگ و تجهیزات مرغداری وجود داشته باشد.

کلام آخر

طی این مطلب، تمامی تجهیزات ضروری برای احداث یک مرغداری استاندارد را به شما معرفی کردیم. شما می‌توانید در بخش محصولات سایت آندرسم البرز، اطلاعات کافی و به روز راجع به تجهیزات مرغداری به دست آورید. آندرسم البرز، یکی از تولیدکنندگان تجهیزات باکیفیت برای مرغداری، گلخانه و مصارف صنعتی است.

فهرست مطالب