حمایت‌های دولتی از گلخانه

تجهیزات گلخانه -حمایت‌های دولتی از گلخانه- آندرسم البرز

آلودگی کلان شهرها روز به روز افزایش می‌یابد. همین امر سبب شده است که دولتیان به فکر حمایت از گلخانه‌ها باشند. توسعه کشاورزی شهری یکی از راه‌های کاهش آلودگی در شهرهای بزرگ است. از همین روی وزارت جهاد کشاورزی، حمایت از سرمایه گذاری در زمینه کشاورزی شهری و توسعه گلخانه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است. به ویژه آنکه وجود گلخانه‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و مزایای بسیار زیادی دارد. در این مطلب قرار است به طور کامل درباره حمایت‌های دولتی از گلخانه صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

علت اهمیت گلخانه‌ها

محصولات گلخانه‌ای بازار پسند هستند

برای تولید محصولات گلخانه‌ای، از بذر خالص و اصلاح شده استفاده می‌شود. به همین علت کیفیت محصولاتی که تولید می‌شود بسیار بالا بوده و علاوه بر بازار پسندی برای صادرات نیز مناسب هستند. این امر از لحاظ اقتصادی اهمیت بالایی برای تولید کننده دارد.

مصرف بهینه آب

با وجود سیستم آبیاری تحت فشار یا همان قطره‌ای، امکان مصرف بسیار بهینه آب برای گلخانه‌ها وجود دارد. به علاوه از طریق این سیستم می‌توان کوددهی از طریق آبیاری و سموم حشره کش همراه آبیاری را برای کنترل آلودگی خاک به کار برد.

تولید محصول خارج از فصل

از آنجایی که در گلخانه می‌توان خارج از فصل محصولاتی را تولید کرد، امکان افزیاش قیمت و در نتیجه بالا رفتن سود برای صاحبان گلخانه وجود دارد.

حمایت‌های دولتی از گلخانه
تجهیزات گلخانه -حمایت‌های دولتی از گلخانه- آندرسم البرز

زودرسی و پیش‌رسی

برای تولید سبزی و صیفی زودرسی سبب کسب درآمد بالاتر خواهد شد. تولیدکننده باید علم و مهارت روش‌های پیش‌رس کردن را داشته باشد تا با استفاده از آن محصولاتی را زودتر از موعد وارد بازار کند.

استفاده بهینه از نیروی انسانی

نیروی انسانی مورد نیاز برای کار در گلخانه یک سوم نیروی مورد نیاز برای کار در فضای آزاد است. بنابراین با داشتن گلخانه از نیروی انسانی به صورت بهینه استفاده می‌شود.

امکان پرورش و نگهداری گیاه خارج از موطن

با استفاده از گلخانه می‌توان گایاهان را در خارج از موطن اصلی‌شان پرورش داد و نگهداری کرد.

محصولات قابل تولید در گلخانه

با استفاده از سازه‌های پشرفته‌ای که امروزه وجود دارند و همچنین استفاده از ارقام اصلاح شده، می‌توان اغلب سبزیجات و صیفی جات را در گلخانه کشت کرد. مهم‌ترین گیاهان قابل کشت در گلخانه عبارتند از:

  • خیار داربستی (گلخانه‌ای)
  • گوجه فرنگی داربستی
  • فلفل
  • توت فرنگی
  • طالبی
  • انواع سبزیجات برگی مثل کاهو و کلم
  • انواع گیاهان زینتی و گل‌های شاخه بریده
حمایت‌های دولتی از گلخانه
تجهیزات گلخانه -حمایت‌های دولتی از گلخانه- آندرسم البرز

حمایت‌های دولتی از گلخانه

حال که از مزایای گلخانه آگاه شدیم، بیشتر می‌توانیم علل حمایت‌های دولتی از گلخانه را درک کنیم. معاون وزیر جهاد کشاوری می‌گوید سپردن امور دولتی کشاورزی به بخش خصوصی سبب ظهور بازارهای نوین کسب و کار و ایجاد فضای رقابتی برای درآمد افراد جویای کار خواهد شد. زیرا شرکت‌های خصوصی از تخصص لازم برخوردار بوده و به علم روز و فناوری‌های نوین دنیا مجهز هستند.

وی همچنین اشاره کرده است که برای مواجهه با پدیده خشکسالی می‌توان راهکارهای زیر را در نظر داشت:

  • توسعه کشت نشائی: تغییر روش‌های آبیاری سنتی به روشه‌ای نوین آبیاری، کمک می‌کند با مشکلات مربوط به خشکسالی کنار بیاییم. این کار علاوه بر کاهش 90 درصدی مصرف آب، ریسک تنش‌های محیطی را کاهش داده و میزان بهروی و تولید محصولات را نیز افزایش داده است.
  • گسترش کشت گلخانه‌ای
  • احداث سایبان‌ها
حمایت‌های دولتی از گلخانه
تجهیزات گلخانه -حمایت‌های دولتی از گلخانه- آندرسم البرز

دولت به دلایل مذکور از گلخانه‌ها حمایت می‌کند تا از منابع حفاظت شود و همچنین دولت به متقاضیان سرمایه گذاری در ساخت گلخانه نیز کمک می‌کند تا موانع موجود را از بین برده و مجوزهای لازم و تسهلات بانکی را سریع‌تر دریافت کنند.

توسعه کشت گلخانه‌ای سبب مزایایی همچون ارتقا بهره‌وری و مدیریت بهینه مصرف آب و افزایش تولید و اشتغال خواهد شد. از آنجایی که کمبود منابع آب تهدیدی جدی به ویژه برای بخش کشاورزی محسوب می‌شود؛ انتقال فضای کشت از فضای باز به داخل گلخانه، سبب حفظ منابع آب خواهد شد. به علاوه کاشت در گلخانه سبب افزایش تولید در مقایسه باز فضای باز می‌شود. علت این امر آن است که تولید به شرایط محیطی خارج از گلخانه بستگی نداشته و امکان تنظیم زمان برداشت نیز با توجه به نیاز بازار وجود دارد.

با توجه به موارد گفته شده، تولید در گلخانه‌ها کاملا به نفع کشاورزان خواهد بود و سبب افزایش سود آنان می‌شود. به علاوه گلخانه‌ها سبب می‌شود با بحران کمبود آب هم کنار آمده و به این ترتیب به نسل‌های آینده نیز خدمت کنیم. با در نظر گرفتن این موارد و حمایت‌های دولتی از گلخانه می‌توان اینطور نتیجه گرفت که در حال حاضر سرمایه گذاری در گلخانه کاملا به نفع افراد بوده و گزینه خوبی برای کسب و کار است.

فهرست مطالب